11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی
نوشته شده توسط : تینا

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

یکی از مقاصد محبوب گردشگری، کشور گرجستان است. مردمان این سرزمین به زبان گرجی صحبت می کنند. در واقع زبان گرجی، یکی از قدیمی ترین زبان ها در جهان به شمار می رود. اگر دوست دارید در مورد زبان گرجی، اطلاعات بیشتری بدست بیاورید؛ با ما همراه باشید. تورهای ارزان مشهد

تاریخچه زبان گرجی

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

گرجستان در طول تاریخ، درگیر جنگ های زیادی بوده و چندین بار در تصرف کشورهایی ار جمله ایرانی ها، ترکان عثمانی و روس ها بوده است. هم چنین در سال 1991، کشور گرجستان بخشی از شوری بوده و به همین خاطر مردم مجبور بودند که زبان روسی یاد بگیرند. البته زبان اصلی این کشور، گرجی است ولی به خاطر جنگ هایی که در این کشور رخ داده، کلمات زیادی وارد این زبان شده است. جالب است بدانید که زبان گرجی، یکی از ده زبان کهن و قدیمی در سرتاسر جهان می باشد که هنوز هم رایج است و علاوه بر گرجستان در بخش هایی از آذربایجان، شمال شرق ترکیه و شهرهای فریدون شهر و بوئین میاندشت اصفهان استفاده می شود. 

شکل گیری الفبای گرجی به دوران شاه پارناواز بر می گردد

شاه پارناواز، الفبا و خط گرجی را اختراع کرده است. البته هنوز تاریخ دقیق حکومت او مشخص نیست؛ اما بر اساس دست نوشته های قدیمی، دوران حکومت او به قرن سوم پیش از میلاد برمی ردد و به همین خاطر، کارشناسان همین تاریخ را به عنوان اختراع خط گرجی در نظر  گرفته اند. تور لحظه آخری مشهد

زبان گرجی سه الفبا دارد!

جالب است بدانید که زبان گرجی به جای یک الفبا، دارای سه الفبا می باشد. زبان گرجی در طول تاریخ به خاطر تصرف توسط قدرتمندان، دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. در واقع این زبان، به سه شکل تبدیل شده که شامل آسومتاورولی (Asomtavruli)، نوسخاخوتسوری (Nuskhakhutsuri) و مخدرولی (Mkhedruli)  می باشد. امروزه، مردمان گرجستان، به آخرین شکل زبان گرجی، صحبت می کنند که دارای 33 حرف است. هم چنین این نوشتار حروف بزرگ ندارد و ممکن است در یک کلمه گرجی، ۳ یا ۴ حرف همخوان بدون صدا در کنار هم وجود داشته باشد که فقط تلفظش برای افراد گرجی امکان پذیر است.

برخلاف تصور همه، یادگیری زبان گرجی سخت نیست!

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

ممکن است زمانی که برای بار اول زبان گرجی را بشنوید، فکر کنید که زبان بسیار دشواری است، درحالی که اینگونه نیست. اگر با اصول و قواعد گرامری آن آشنا شوید، متوجه می شوید که دستورالعمل های ساده ای دارد و یادگیری این زبان بسیار راحت است. در واقع تنها بخش سخت این زبان، صرف فعل آن می باشد.

تنها چهارمیلیون نفر در دنیا گرجی صحبت می کنند

زبان گرجی، دارای حداقل ۱۸ گویش است. درواقع استاندارهای زبان گرجی بر اساس گویش کارتوِلین می باشد. این گویش ها در طول تاریخ، اصالت خود را حفظ کرده اند و دارای گنجینه واژگان، ریشه شناسی لغات و … هستند. رزرو تور مشهد

واژه «سلام» در زبان گرجی به معنای پیروزی است!

واژه سلام در زبان گرجی، گامارجوبا (Gamarjoba) است که به معنای پیروزی می باشد. هم چنین کلمه صبح بخیر-عصربخیر در زبان گرجی، Dila/Saghamo mshvidobisa است که به معنی صبح/عصرِ پیروزی می باشد.

سوم شخص مفرد در زبان گرجی جنسیت ندارد!

در زبان گرجی، سوم شخص مفرد، دارای جنسیت نیست. درواقع زمانی که می خواهند در مورد یک شخص غایب صحبت کنند، از واژه ای بدون جنسیت استفاده می کنند. البته این مورد در زبان فارسی هم وجود دارد و «او» در زبان ما جنسیت ندارد. اما در زبان انگلیسی، سوم شخص دارای جنسیت است و با she/he  نشان داده می شود.

اگر کلمه ای با حرف صدادار تمام نشود گرجی ها یک i به آخر آن اضافه می کنند

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

هم چنین در زبان گرجی، حرف I  را به آخر کلمه هایی اضافه می کنند که به حرف صدادار ختم نمی شوند. مثلا اگر گرجی ها، بخواهند اسم زینب Zeinab را تلفظ کنند، به آخر آن، حرف I اضافه می کنند.

براساس نام خانوادگی می توانید اصالتِ فرد را حدس بزنید

شما خیلی راحت از طریق نام خانوادگی گرجی ها، می توانید از محل دقیق زادگاه آن ها مطلع شوید. البته امروزه به دلیل اینکه، مردم در سرتاسر کشور جابجا می شوند، این موضوع دیگر به اندازه گذشته دقیق نیست، اما با این وجود، برخی نام های خانوادگی هستند که دقیقا به یک منطقه و خطه در گرجستان اشاره دارند.

سیستم شمارش اعداد گرجی ها مشابه فرانسوی هاست

جالب است بدانید که گرجی ها براساس عدد 20، اعداد را می شمارند. آفر تور مشهد مثلا برای شمارش عدد ۸۴، عدد بیست و چهار  را 4 بار استفاده می کنند. این سیستم شمارش، مشابه سیستم شمارش اعداد در زبان فرانسوی است.

سه واژه برای «بله» وجود دارد

11 حقیقت جالب در مورد زبان گرجی

در زبان گرجی، سه واژه برای «بله» وجود دارد: دیاک (بله رسمی)، کی (غیرسمی) و هو (محاوره ای). حتما قبل از سفر به گرجستان، این سه واژه را یاد بگیرید. البته توجه داشته باشید که از کلمه دیاک، فقط در مکان های رسمی استفاده می شود.

در زبان گرجی واژه های خارجی زیادی وجود دارند

در طول تاریخ، گرجستان در تصرف کشورهایی زیادی بوده است و به همین دلیل واژه های خارجی زیادی در زبان گرجی به چشم می خورد. بیشترین لغات وارد شده در این زبان، مربوط به واژه های ترکی، فارسی و عربی می باشد. 

 

تور مشهد

 

تور مشهد

 

تور کیش





:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: